Jzyk polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Jzyki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF cieki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Wicej
Start arrow Nasze publikacje arrow Żegnamy Marzannę, wykonanie kukły
Żegnamy Marzannę, wykonanie kukły Drukuj Email
Wpisał: Barbara Ciepluch   
18.04.2010.

Grupa – V internat SOSW w Lidzbarku Warmińskim
Czas trwania zajęć - 45 minut
Liczba wychowanków – 7

Cele ogólne:
 – dostrzeganie związku między porą roku, a zmianami w przyrodzie,
 – poznawanie ludowego zwyczaju topienia Marzanny,
 – aktywne uczestnictwo w pracach zespołu, grupy.
Cele operacyjne:
 – potrafi nazwać zmiany jakie zachodzą wczesną wiosną w przyrodzie,
 – umie udzielić odpowiedzi na pytanie,
 – potrafi wykonać kukłę Marzanny.
Metody:
słowna : pogadanka, oglądowa, ćwiczeń praktycznych.
Formy pracy:
zbiorowa – jednolita
indywidualna – zróżnicowana
Środki dydaktyczne: nożyczki, kleje, taśmy, bibuły, gazety, nitki,

stare materiały, gruby i długi patyk,

kolorowanki z Marzanną, kredki.
Przebieg zajęć:
1.Powitanie.                                                                                                

2. Czy wiecie kiedy, zgodnie z kalendarzem, rozpoczyna się wiosna?
3. Czy wiecie jaki zwyczaj ludowy wiąże się z powitaniem wiosny?
4. Czym jest Marzanna? Na czym polega topienie Marzanny?
5. Czy wiecie, co symbolizuje ten zwyczaj?
6. Pożegnanie zimy, powitanie wiosny, a ponadto oczyszczenie

miejscowości  i okolicy ze złych mocy i nieszczęść, ochronę przed

chorobami i smutkami.Topienie marzanny – obrządek  dla naszych

przodków związany z rytmem życia. Radowano się nadchodzącą wiosną,

która oznaczała odrodzenie się przyrody, zapowiadała przyszłe plony,

czyli też dostatek. Marzanna natomiast symbolizowała symbol zimy =

była to kukła zrobiona ze słomy,ubrana i przystrojona koralami i wstążkami.

Potem obnoszono po wszystkich domach, następnie zdzierano ubranie i

rozrzucano je po polach. Na koniec topiono ją w stawie, jeziorze, rzece, 

topiąc w ten sposób zimę, choroby, śmierć i  zło.

Czasem kukłę podpalano i płonącą wrzucano do wody.
7.Wykonanie kukły Marzanny:                                                                                                    

- dwa kijki, krótszy i dłuższy,                                                                                                     

-kijki związać sznurkiem na krzyż,                                                                                              

- skrzyżowane kije ubieramy w starą  bluzę, wszystkie końce

związujemy sznurkiem i wypychamy szmatami lub gazetami,                                           

- robimy głowę, gnieciemy stare gazety w kulę, zawijamy w bibułę,

rysujemy twarz,przyklejamy włosy z pociętej bibuły, możemy zapleść

warkocze,          

- ubieramy w sukienkę lub materiał, który będzie ją przypominał,                 

- stroimy w korale. 
8. Teraz wystarczy pójść nad wodę, podpalić i utopić Marzannę.

Świetna zabawa, tylko czy wrzucanie śmieci do rzeki jest modne

w czasach ekologii? Może lepiej robić to w wannie, misce?
9. Wyjście do łazienki, wypowiedzenie zaklęcia i utopienie Marzanny w wodzie.

 (wanna lub duża miska)
                      Marzanno, Marzanno Ty zimowa panno,
                      w wodę Cię wrzucamy bo wiosnę witamy.
10. Powrót do świetlicy, porządkowanie sali.                                             
11. Kolorowanie ilustracji Marzanny, wystawa prac na tablicy, ocena prac.

12. Podsumowanie zajęć, podziękowanie i pożegnanie.

Zmieniony ( 18.04.2010. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »